Kdy má zaměstnanec nárok na placené volno?

Kdy mám nárok na volno v práci
Zaměstnanci od zaměstnavatele přísluší pracovní volno v nezbytně nutném rozsahu k výkonu veřejných funkcí, občanských povinností a jiných úkonů v obecném zájmu, pokud tuto činnost nelze provést mimo pracovní dobu.
ArchivPodobné
Jak se platí placené volno
Za podmínek podle § 203a zákoníku práce přísluší zaměstnanci takové pracovní volno s náhradou mzdy nebo platu ve výši průměrného výdělku nejvýše za 1 týden v kalendářním roce. Tato právní úprava se vztahuje pouze na zaměstnance v pracovním poměru, neboť s ohledem na § 77 odst. 2 písm.
Archiv
Kdy mám nárok na náhradu mzdy
Zaměstnanec, který byl uznán práce neschopným nebo kterému byla nařízena karanténa (dále jen souhrnně „neschopnost“), má nárok v době prvních 14 dnů své pracovní neschopnosti na náhradu mzdy.
Archiv
Na co mám nárok jako zaměstnanec
Zaměstnanec má právo na náhradu mzdy od zaměstnavatele ve výši 60 % průměrného redukovaného výdělku po dobu prvních 14 dnů, a pokud se zaměstnanec nevrátí do práce, pak má od 15. dne nárok na nemocenské (§ 192 zákoníku práce). Pokud je má firma uzavřená kvůli mimořádným opatřením, kolik dostanu
Kdo má nárok na placené volno
Svatba, pohřeb a jiné rodinné události
Je-li obřad o víkendu či ve svátek, máte nárok pouze na jeden den volna. Náhrada mzdy vždy přísluší pouze za jeden den. Také svatba některých dalších příbuzných zaslouží volno. V případě že se žení či vdává vaše dítě, máte nárok na jeden den placeného volna.
Kdy nemusím do práce
Překážky z důvodu obecného zájmu (například svědecká výpověď či darování krve) a takzvané důležité osobní překážky v práci. V praxi je jednou z nejčastějších osobních překážek pracovní neschopnost zaměstnance pro nemoc či úraz, lázeňská péče, mateřská a rodičovská dovolená nebo ošetřování člena rodiny.
Kdo má nárok na placené volno při pohřbu
Po smrti manžela, druha, registrovaného partnera nebo dítěte, máte ze zákona nárok na tři dny placeného volna. Dva na přípravu obřadu a jeden den na pohřeb samotný. V případě úmrtí rodičů, sourozenců, prarodičů, tchána a tchýně, švagra a švagrové nebo snachy a zetě máte nárok na jeden den placeného volna.
Za co dostanu náhradu mzdy
Obvykle je to v následujících situacích: v prvních 14 dnech pracovní neschopnosti, za dovolenou nebo státní svátek, při překážkách v práci (na straně zaměstnance i zaměstnavatele).
Co nesmi zaměstnavatel
zaměstnavatel nesmí při výběru zaměstnanců vyžadovat informace týkající se národnosti, rasového nebo etnického původu, politických postojů, členství v odborových organizacích, náboženství, filozofického přesvědčení, sexuální orientace, není-li jejich vyžadování v souladu se zvláštním právním předpisem (§ 12 odst.
Na co má zaměstnavatel právo
K právům zaměstnavatele patří mimo jiné určení množství práce a pracovní tempo, vyžadování náhrady škody po zaměstnanci, který nějakým způsobem porušil pracovní kázeň, a způsobil tak nadřízenému újmu. Mezi další právo zaměstnavatele patří také výpověď podřízenému ve zkušební době bez udání důvodů.
Co kdyz nebudu chodit do práce
Pokud přestanete chodit do práce, zaměstnavatel vám může okamžitě zrušit pracovní poměr. To je sice vaším cílem, ale problém je, že se to může odrazit v pracovním posudku. Zmínku pak uvidí nejen nový zaměstnavatel, ale může vám to i zkomplikovat jednání na úřadu práce, pokud žádáte o podporu.
Kdy je vhodné jít na pohřeb
Nejvhodnější čas na pohřbu
Na pohřbu se většinou kondoluje dvakrát. A to po příchodu do síně, pokud je k tomu příležitost, a po skončení obřadu. Oficiální kondolence začíná po obřadu, kdy se pozůstalí předem domluví jestli chtějí kondolence přijímat.
Co platí zaměstnavatel za zaměstnance
Zaměstnavatel odvádí pojistné na účet příslušné Okresní správy sociálního zabezpečení za jednotlivé kalendářní měsíce. Odvod sociálního pojištění za zaměstnance je 25%, z toho 2,3 % na nemocenské pojištění, 21,5 % na důchodové pojištění a 1,2 % na státní politiku zaměstnanosti.
Jak dlouho se vyplatí být na nemocenské
Jak dlouho se nemocenská vyplácí Zpravidla je to maximálně po dobu 380 kalendářních dnů ode dne, kdy vznikla pracovní neschopnost. Poté je možné ČSSZ požádat o prodloužení. Toto prodloužení je v maximální době 3 měsíců a může být provedeno opakovaně, maximálně však o 350 kalendářních dní.
Co si může zaměstnavatel dovolit
Podívejte se, co si podle pražského právníka Romana Moussawiho může šéf dovolit a kde už ho skřípne zákoník práce.Sebere vám prémie.Sníží plat.Odmítne vám dát dovolenou v termínu, který jste si vybrali.Zruší vám na poslední chvíli už schválenou dovolenou.Přeřadí vás na horší práci.Posílá vám vytýkací dopisy.
Na co se mohu ptát jako zaměstnavatel
Personalista nesmí při pracovním pohovoru zjišťovat, jakou máte sexuální orientaci, zda věříte v Boha a jste členem nějaké církve, stejně tak se nesmí ptát na politické názory, členství v politické straně nebo odborech. Tyto dotazy nemají nic společného s vaší prací.
Jak odejít ze dne na den z práce
Jedinou možností pro skončení pracovního poměru ze dne na den je tedy okamžité zrušení pracovního poměru ze strany zaměstnance.
Jak okamžitě odejít z práce
Okamžitou výpověď tedy můžete podat pouze, pokud vás k tomu nutí zdraví, nebo pokud zaměstnavatel neplatí sjednanou mzdu či plat. Oba tyto důvody musíte řádně doložit. Pokud jste si ale našli novou práci a v té staré chcete skončit, tak musíte podat běžnou výpověď ze zaměstnaneckého poměru.
Kdo by měl jít na pohřeb
V České republice je volno na pohřeb hrazeno zaměstnavatelem. Podle zákona o zaměstnanosti má zaměstnanec nárok na volno při úmrtí nejbližších příbuzných (manžel, manželka, partner, rodiče, děti, sourozenci). Délka volna se odvíjí od vztahu ke zemřelé osobě, jak píšeme výše v tomto článku.
Jak se psychicky připravit na pohřeb
Začněte určitě tím, že vyjádříte pozůstalým svoji soustrast. Pokud vycítíte, že je to vhodné, sdílejte s nimi vzpomínky na zesnulého. V této těžké době může sdílení radosti ze života zesnulého pomoci vnést do nelehké situace uvolněnější atmosféru. Například: „Bylo mi to tak líto, když jsem slyšel o Michalově úmrtí.
Co musím platit jako nezaměstnaný
Za všechny občany v evidenci na úřadu práce platí zdravotní pojištění stát. Bez ohledu na skutečnost, zdali mají nárok na podporu v nezaměstnanosti či nikoliv. Pokud se však zaměstnanec po ztrátě zaměstnání neregistruje na úřadu práce, tak je pro účely placení zdravotního pojištění osobou bez zdanitelných příjmů.
Jak zjistit jestli za mě zaměstnavatel platí pojištění
Pokud máte pochybnosti o tom, zda Váš zaměstnavatel za Vás pojistné odvádí, lze se obrátit na příslušnou správu sociálního zabezpečení (podle sídla zaměstnavatele) a na Vaší zdravotní pojišťovnu a informovat je o Vašem podezření.
Kdy končí pracovní neschopnost
Nemocenské se zpravidla poskytuje nejdéle 380 kalendářních dnů (tzv. podpůrčí doba) ode dne vzniku dočasné pracovní neschopnosti nebo nařízení karantény.
Kdo platí pracovní neschopnost
Všechny dávky nemocenského pojištění vyplácí okresní správa sociálního zabezpečení a hradí se ze státního rozpočtu (z příjmů z pojistného). Dávky nemocenského pojištění se vyplácejí za kalendářní dny.
Co nesmí zaměstnavatel
zaměstnavatel nesmí při výběru zaměstnanců vyžadovat informace týkající se národnosti, rasového nebo etnického původu, politických postojů, členství v odborových organizacích, náboženství, filozofického přesvědčení, sexuální orientace, není-li jejich vyžadování v souladu se zvláštním právním předpisem (§ 12 odst.



0 Comments